
Cześć 🙂
Tym razem pomysł na biznes z blockchain — kontrolowanie przebiegu samochodów (rozwinięcie pomysłu z listy mailowej).
Jak może wyglądać rozwiązanie oparte na blockchainie i po co on tu w ogóle? O tym poniżej.
Problem
Problem jest taki, że niektórzy pośrednicy handlujący samochodami cofają liczniki, żeby podnieść wartość auta. Średnio liczniki są cofane o 115 tysięcy kilometrów, co daje około 3000 euro różnicy w cenie samochodu. Ta suma zostaje wyłudzona od kupującego.
Mamy więc problem do rozwiązania i klienta, który może dużo zaoszczędzić.
Rozwiązanie
Rozwiązanie wydaje się proste: można zapisywać stan licznika w książeczce serwisowej przy kolejnych wizytach na stacji diagnostycznej. Sęk w tym, że jeżeli ktoś chce cofnąć licznik, to podrobienie książki serwisowej nie będzie dla niego zbyt dużym wyzwaniem.
Podobnie ma się sprawa z zapisywaniem danych w komputerze pokładowym samochodu — cofnięcie licznika to w większości przypadków zmiana zapisanej w aucie wartości. Co nam zostaje? Zapisywanie informacji o stanie licznika poza komputerem pojazdu, w zaufanym miejscu, które bardzo trudno zmienić.
Czyli gdzie właściwie?
I wtedy wjeżdża blockchain cały na biało
Można by zrobić tak: każdy samochód ma swój klucz prywatny, powiązany z numerem VIN. Co jakiś czas odczytujemy aktualny stan licznika, pakujemy go w podpisaną kluczem prywatnym transakcję i wysyłamy do sieci.
Podpisywanie jest ważne, bo nie chcemy przecież, żeby sąsiad nosacz dopisał nam do licznika np. 50 tys. kilometrów :).
Teraz pytanie: jaki consensus protocol? Dobrym pomysłem będzie proof of authority – tylko autoryzowane węzły sieci (node’y) będą mogły weryfikować transakcje i przygotowywać nowe bloki. Autoryzowane do kopania nowych bloków node’y mogą być pod naszą kontrolowane , żeby zapewnić odpowiednią weryfikację transakcji.
Jak może wyglądać weryfikacja transakcji w takiej sieci?
1. Trzeba sprawdzić, czy transakcja, którą dostaliśmy, jest podpisana odpowiednim kluczem prywatnym.
2. Trzeba sprawdzić, czy przebieg samochodu w transakcji jest wyższy od aktualnie zapisanego na blockchainie.
Obydwie te rzeczy są sprawdzane przez autoryzowane node’y. Nawet jeżeli właściciel samochodu dobierze się do klucza prywatnego i wyśle transakcję z niższym przebiegiem, to node ją odrzuci i nigdy nie stanie się częścią blockchaina.
Jeśli po sprawdzeniu wszystko się zgadza, możemy zapakować transakcję do bloku, podpisać blok i gotowe. Właśnie zaktualizowaliśmy stan licznika dla konkretnego pojazdu.
Przechowywanie informacji
Sieć mamy załatwioną, zastanówmy się więc teraz, jak mogłoby wyglądać przechowywanie informacji na takim blockchainie. Można pożyczyć rozwiązanie od Ethereum, tzn. mieć „konta” z wpisanym aktualnym stanem licznika. Adresem takiego konta byłby np. numer VIN. Jeżeli nie chcemy ujawniać numeru VIN, możemy zamiast pary VIN -> stan licznika zapisywać pary hash(VIN) -> stan licznika. Hash to funkcja kryptograficzna, która pozwoli nam ukryć numer VIN i zastąpić go losowym ciągiem znaków.
Udostępnianie danych
Podstawą rozwiązania będzie blockchain z algorytmem konsensusu proof of authority. Dzięki temu udostępnianie danych jest w miarę proste. Sieć, którą będziemy wykorzystywać, może być publiczna, tzn. może się do niej dołączyć każdy. Nowi członkowie nie będą mieli prawa do tworzenia nowych bloków, ale będą mogli korzystać z zapisanych w sieci informacji np. do zbudowania aplikacji weryfikującej przebieg samochodu. Dane na takim blockchainie przydadzą się też bardzo np. serwisom aukcyjnym, które również mogą chcieć utrzymywać swoje node’y po to, żeby weryfikować wystawiane u siebie auta.
Jak na tym zarabiać?
Współpraca z producentami samochodów? Współpraca z serwisami aukcyjnymi? Własna aplikacja umożliwiająca weryfikację przebiegu samochodu? Pomysłów jest sporo, wdrożenie niektórych z nich wymagałoby modyfikacji rozwiązania, ale rynek jest. Średnio 3000 euro/klienta piechotą nie chodzi :).
Sami producenci aut, np. BMW, także zauważyli problem, o czym pisałem ostatnio na liście mailowej.
Chcesz nauczyć się podstaw smart contraktów i blockchaina?
Pobierz e-book.